Alla inlägg under januari 2007

Av Anders - 31 januari 2007 13:48

Klockan är snart 14. Ska å prata lite strunt om en haltimme ungefär! Efter det blire att gå hem å äta. Jag börjar bli hungrig som ett skogstroll. Å skulle nog kunna äta upp bordet som jag sitter vid just nu.Blev å tänka på att de var Naurus nationaldag. Va tusan ligger de nånstans tänker ni osmarta människor...Jag vet för jag sitter ju med svaren på allt :DNauru, tidigare känd som Pleasant Island, är världens minsta oberoende republik och utgörs av en ö i Stilla havet. Det är ett av världens minsta länder både sett till invånare och areal, arealmässigt är det även världens minsta ickeeuropeiska land.13 287 invånare på ca 21 kvadratkilometer bor där. Deras stora inkomstkälla är fostfat. Men då dessa källor nästan är slut kan man undra hur framtiden ser ut. Vill ni ringa dit ska ni slå landsnummer "+674"De tillhörde australien fram till 31 januari 1968. Därav deras nationaldag idag!ja de var väl allt! Se vad jag kan! :)Tata

Av Anders - 31 januari 2007 09:48

Idag ska jag få hålla lite information för ett antal studenter de ska bli lite småskoj! Sen ska jag väl på maasmöte ikväll kan jag tänka mig! Den som lever får se som den ovise brukar säga.Proffesorns Flashback+ idag är det Naurus nationaldag.+ 1208 - Slaget vid Lena, där Erik Knutsson besegrar kung Sverker d.y Karlsson, med följd att Erik Knutsson blir svensk kung.+ 1659 - Svenskarna intar staden Konitz i Polen.+ 1876 - Beordrades alla nordamerikanska indianer att flytta till särskilda indianreservat.+ 1906 - En jordbävning med styrkan 8,8 drabbar Colombia och Ecuador. Ca 1 000 omkommer.+ 1917 - Tyskland tillkännager det oinskränkta ubåtskriget under första världskriget.+ 1933 - Beräknas antalet arbetslösa i USA uppgå till 15 miljoner.+ 1937 - I Sovjetunionen avrättas 31 personer för trotskism+ 1943 - I Stalingrad kapitulerar de tyska trupperna.+ 1947 - Avslöjanden sker om att den svenska säkerhetstjänsten under andra världskriget bl.a skickat tillbaka tyska flyktingar till hemlandet.+ 1953 - Nordsjön översvämmar Nederländernas flodmynningar och södra Storbritannien och skördar drygt 2 100 dödsoffer.+ 1956 - Avled A.A Milne, Skaparen av Nalle Puh+ 1964 - Skriver 140 läkare till regeringen och varnar för den ökade översexualiseringen. Skrivelsen visar sig överensstämma med ett upprop från MRA.+ 1967 - Gustav Jonsson lanserar med sin doktorsavhandling om Skåpojkarnas hemmiljö begreppet "det sociala arvet".+ 1972 - "Västnytt" börjar sändas under namnet "Västsvenska nyheter".+ 1982 - Tomas Gustafson vinner 10 000 m under EM i skridskor i Oslo på världsrekordtiden 14.23,59+ 1985 - Rullar den sista Jeepen av det löpande bandet på AMC-fabriken i Toeledo, Ohio. "Jeep" är i dag ett varumärke som ägs av Chryslers Jeep-Eagle-avdelning.+ 1987 - Upptäcks väggmålningar i en grotta i Spanien som man tror vara cirka 18 000 år gamla. Totalt rör det sig om 164 bilder föreställande hästar, rådjur och andra olika symboler.+ 1987 - Konstateras det att Stockholm under januari månad har haft fyra dygn med en medeltemperatur under 20 minusgrader. Det har aldrig skett sedan mätningarna började 1756.Idag fyller Ulrica Messing 39 år. Grattis!Tata

Av Anders - 30 januari 2007 21:57

De var plump på moongate. Här kommer resultatetPehå - 132 poängChristus - 116 (eller där ikring)Proffesorn - 104Stefan - 96Mani - 94jag har för mig att resultaten var sådär, kan skilja nån poäng hit eller dit.Tata

Av Anders - 30 januari 2007 17:59

Nu känner jag aggressionerna komma mot Falun ännu mer än förut! Först var jag på föreläsning i falun mellan 10-16. De var dugligt men inte mer. Skolan där känns som om man förflyttats tillbaka till högstadiet å jag gilla inte högstadiet.Efter de har jag möte, ingen kommer. Anders ringer å kollar, nej då har de blivit inställt men inte fan har jag fått reda på det! JÄVLA FALUBOR!Usch snart får jag gå nån såndär kurs för att lugna ner sig eller till psykolog för att sluta hata falun. Men man kan ju inte göra annat! Nej kanske skriver mera senare nu kommer iafProffesorns Flashback+ 1465 - Fred sluts mellan Karl Knutsson Bonde och Jöns Bengtsson m.fl i Stockholm varvid Karl abdikerar som svensk kung för andra gången.+ 1658 - Svenskarna besegrar danskarna i slaget vid Tybrindvig.+ 1904 - Den första fasta biografen i Stockholm öppnas i Blancheteatern vid Hamngatan.+ 1921 - Den första ishockeymatchen i Sverige spelas.+ 1933 - Adolf Hitler svär eden som Tysklands rikskansler.+ 1937 - Utfärdar Adolf Hitler förbud för alla tyskar att ta emot Nobelpris.+ 1940 - Varnar Adolf Hitler i ett tal för totalt krig.+ 1944 - Tjänstemännens centralorganisation (TCO) bildas genom en sammanslagning av DACO och gamla TCO.+ 1945 - Wilhelm Gustloff, ett tyskt kryssningsfartyg med ca 10 000 flyktingar från Gdynia, sänks i Östersjön av den sovjetiska ubåten S-13, och 9 300 omkommer.+ 1948 - Mahatma Gandhi mördas av en hinduisk extremist.+ 1948 - Olympiska vinterspelen 1948 invigs i St Moritz i Schweiz.+ 1951 - Föds Phil Collins, brittisk musiker.+ 1954 - Den första transistorradion i Sverige demonstreras. + 1955 - 23-årige ripjägaren Evert Stenmark räddas efter åtta dygn under ett snöskred utanför Tärnaby.+ 1972 - skjuts 13 människor till döds och ett 50-tal skottskadas vid en blodig sammanstötning mellan brittiska armésoldater och demonstranter? i Londonderry? på Nordirland. Den här dagen har gått till historien som den så kallade Bloody Sunday.+ 1976 - Ingmar Bergman hämtas av polis på Dramaten misstänkt för skattebrott. Åtalet, som snart läggs ner, utlöser debatt om skattesystemet och rättssäkerheten i Sverige.+ 2005 - Parlamentsval i Irak.Idag skulle Olof Palme Ha fyllt 80 år! Men tragiskt nog blev en utav Sveriges bästa statsminster och politiker (enligt mig) skjuten 28 februari 1986. Jag hoppas alla ni vill skriva en kommentar till honom! De är han väl värd!!!Tata

Av Anders - 29 januari 2007 22:17

Nu på kvällen var jag till min lilla sockerkaka å kolla på film. Filmen vi såg var skruvad men rolig. Efter filmen begav vi av oss mot sydligare breddgrader å handlade godis som hon ville ha. Godiset var nog lika gammalt som Napoleon, för de knastra rätt bra om de när man tugga på det. Sen efter min lilla sockerkaka köpt sina sötsaker så hälsa vi på Cynthia.Nu är jag hemma å ja de var min dag. Imörö kommer de kanske ett inlägg på morgonen men morgondagens "Proffesorns Flashback" kommer nog först sent på kvällen.Tata

Av Anders - 29 januari 2007 15:52

Ja de är nog en fråga som många personer har ställt sig! Men jag vet svaret. Nu undrar ni säkert hur Proffesorn har listat ut de har han stått med litermått å kollat? Nej! Utav misstag hade proffesorn satt i proppen (eller va de kallas) i badkaret så inge vatten kunde åka ut! Å sen när Proffesorn ska gå å ta ur tvätten ur tvättmaskinen tänker han, "fasiken va lortigt vattnet är" innan han kommer på vad som har hänt!Då hade nästan hela badkaret fyllts med vatten från tvättmaskinen. Å där har ni svaret nästan ett fyllt badkar! Iaf så stort badkar som jag har :)Fan vad skönt tänker ni nu. För detta är något som ni alla har drömt mardrömmar om! ;)Tata

Av Anders - 29 januari 2007 14:08

Jaha när jag skulle ta ut peningar så gick anders å handla kläder pusst! Nu bidde det inte så dyrt allt var på rea.700 kr för 3 par jeans och tröja tyckte jag var helt ok sen handla jag mat och tog ut lite peningar!Jag vet inte hur mycket peningar jag har på kontot men känner på mig att de är mycket men inte säker å de är bättre att jag inte är säker för får jag reda på att de är mer än jag tror då handlar jag mera också. Logiskt kanske inte men sån är jag :PTata

Av Anders - 29 januari 2007 11:44

Idag ska jag ta ut peningar mer än så händer väl inte idag! Imörö ska jag till Falun igen. BLÄÄÄÄÄ! Tisdagar har blivit min nya hatdag. Vill inte åka till falun!Proffesorns Flashback+ 1819 - Konungen stadfäster den nya psalmboken, 1819 års psalmbok, som kom att gälla ända till en revidering 1921.+ 1845 - Publiceras poemet "The Raven" ("Korpen") i New York Evening Mirror. Bakom signaturen Quarles? döljer sig författaren Edgar Allen Poe.+ 1850 - Sveriges genom tiderna värsta snöstorm rasar under den s.k "urvädersnatten".+ 1886 - Carl Benz tar patent på den första bensindrivna bilen.+ 1904 - Västerås SK grundas.+ 1925 - Stalin avskedar Trotskij som krigskommissarie i Sovjetunionen.+ 1935 - Kronprinsparet Gustav (VI) Adolf och Margareta återkommer till Sverige från sin resa till Orienten.+ 1942 - Svensk premiär för Den stora lögnen med Bette Davis och Mary Astor.+ 1966 - Dag Hammarskjöld-biblioteket i Uppsala, avsett för internationella frågor och samarbetssträvanden, invigs.+ 1967 - Sker en stor juvelkupp i London. Guldtackor och tusentals ringar till ett värde av 3,7 miljoner kronor blir bytet. Polisen kom aldrig att finna något spår av förövarna.+ 1974 - Den svenska bensinransoneringen upphör.+ 1981 - HD avkunnar dom i det s.k skattefjällsmålet och fastslår att fjällen ägs av staten.+ 1990 - En månadslång konflikt i bankerna stänger alla svenska bankkontor.+ 2006 - Polis griper SSU-ordföranden Anna Sjödin efter ett bråk på krogen Crazy Horse.Tata

Ovido - Quiz & Flashcards