Alla inlägg under januari 2007

Av Anders - 21 januari 2007 09:45

Idag ska ett glätt gäng 20-plusare åka pulka, ja plus stefan då han är ju lastgammal! Vi tänkte bege oss mot paradis backen inom 2 timmar tror jag de är! har inte riktigt koll på de där hoppas få tag i nån som vet bättre!Nu ska jag äta frukost å se på lite TV, Sen ikväll blire värsta röjet! Då de är party at moongate sen blir tentafest å jag har hört ryktas om att de är karaoke där ikväll.Proffesorns Flashback+ 1556 - Ryssarna inleder ett fyra dagar långt anfall mot Viborg.+ 1598 - Änkedrottning Gunilla Bielke, änka efter Johan III, begravs i Uppsala domkyrka.+ 1720 - Fred sluts mellan Sverige och Preussen i Stockholm. Sverige förlorar Stettin med Vorpommern söder om floden Peene, öarna Usedom och Wollin samt städerna Damm och Godonov.+ 1908 - Blir rökning för kvinnor förbjudet i New York.+ 1917 - En jordbävning drabbar Bali, Indonesien och kräver ca 15 000 dödsoffer.+ 1924 - Sovjetunionens ledare Vladimir Lenin dör av ett anfall av skleros.+ 1924 - Den brittiska komikern Benny Hill föds+ 1954 - USS Nautilus den första ubåten framdriven med kärnkraft sjösätts i Groton, Connecticut. + 1954 - Det största lotteri som dittills förekommit i Sverige anordnas för ombyggnad av Dramaten. Totala vinstsumman är tio miljoner.+ 1969 - Efter omfattande protester mot universitetsreformen UKAS presenterar utbildningsminister Olof Palme i stället PUKAS.+ 1976 - Första kommersiella flygningen med Concorde.+ 1976 - Baby Spice (Emma Bunton) föds+ 1977 - Blir abort tillåten i Italien.+ 1985 - Stockholm skall åter kallas stad och inte kommun. (Stora problem)+ 1996 - Yassir Arafat vinner palestinska presidentvalet.+ 1999 - Ford köper Volvo personvagnar för 50 miljarder kronor. Småsummor ;)+ 2002 - Den kurdiska kvinnan Fadime Sahindal mördas av sin far, vilket utlöser en debatt om s.k hedersmord i Sverige.+ 2003 - F.d hemvårdaren Joy Rahman tilldöms 8,2 miljoner kronor i skadestånd, det högsta någonsin i Sverige, för att oskyldig ha suttit åtta år i fängelse för mord.Tata

Av Anders - 20 januari 2007 23:33

Tack tack för den underbart trevliga lilla tillställningen som du ordnad Nils. De var god fruktsallad, framförallt melonen i den ;). De var goa våfflor! Ja å en trevlig film! Å trevligt att höra lite ljuv musik från cellon!Tack Nils!

Av Anders - 20 januari 2007 16:20

Är tillbaka i blg så de är bäst att ni passar er. Skulle ju skriva ut papper igår! Jag tröck på print men glömde av att gå till skrivaren å skriva ut det ooops! Glömde även posta brevet igår! Dubbel ooops! Men idag gjorde jag båda sakerna, Är nästan värd en applåd eller en kommentar från er läsare :DDD, PIK PIK PIK!Snart ska jag gå iväg på den lilla tillställningen som jag blivit bjuden på. Hoppas jag får jättegoda våfflor! Hoppas de blir våfflor jag vill ha våfflor nu. Hela jag har varit inställd på våfflor sen jag fick inbjudan! :DProffesorns Flashback+ 1513 - Kristian II tillträder som kung över Danmark och Norge.+ 1593 - Stillestånd sluts mellan Sverige och Ryssland i Teusina.+ 1613 - Fred sluts mellan Sverige och Danmark i Knäred, varvid Sverige får betala Älvsborgs andra lösen på en miljon riksdaler, för att få tillbaka Älvsborg. Sverige får tullfrihet i Öresund, men tvingas avstå kraven på Finnmarken.+ 1614 - Sverige sluter ett tvåårigt stillestånd med Polen.+ 1942 - Wannseekonferensen bestämmer sig för "den slutgiltiga lösningen" på den judiska frågan. Detta blir inledningen till Förintelsen.+ 1944 - Royal Air Force släpper 2300 ton bomber över Berlin. (Undra vem som vägde bomberna?)+ 1958 - Sveriges första kvinnliga poliser börjar tjänstgöra.+ 1973 - Läraren Alf Svensson blir partiledare för Kristen Demokratisk Samling (KDS).+ 1979 - Föds Rob Bourdon, trummis i Linkin Park.+ 1987 - En stor polisrazzia mot 20 kurder genomförs i jakten på Olof Palmes mördare. + 1989 - Lönetaket för statligt anställda i Sverige slopas.+ 1996 - Yassir Arafat väljs till Palestinas president.+ 2003 - Klädinsamlingsorganisationen UFF lämnar in konkursansökan. De är inte lönsamt att "GE BORT" kläder!Idag fyller Göran Persson 58 år. GRATTIS!Tata

Av Anders - 19 januari 2007 15:49

När jag höll på att packa inför den långa resan till MH, upptäckte jag att väskan var tung! Va i hela fridens tänkte jag å bidde ju nyfniken och öppnade. Där i låg min flaska med passionslikör som jag köpte på systemet igår (tror de var igår iaf).Nu är iaf de lilla jag behövde nerpackat. Men på söndag blir de inte packat & klart utan då blir man packad & glad :D eller nej lagomt berusad blir jag!Får se om jag lyckas bli utslängd från kåren! för att vara för full när man bara är lagomt salongsberusad :DDDTata

Av Anders - 19 januari 2007 10:00

Idag ska jag fara till MH. Ska bara vara där i 24 timmar men tänkte att jag skulle ta med mig kameran å gå upp på berget å försöka få lite vackra vinterkort! hoppas på klart väder, snöar de gör de väl inte heller något dock lite svårt att få bra vybilder då.Annars ska jag posta mitt brev idag...JIHIII, tog mig bara en vecka eller nå sådant :P. Ska skriva ut lite papyrus. Proffesorns Flashback+ 1419 - Staden Rouen faller för Henrik V av England och Normandie blir engelskt.+ 1809 - Föds Edgar Allan Poe+ 1909 - Träsnidaren Axel Petersson, "Döderhultarn", får sitt genombrott på en utställning över svenska humorister.+ 1913 - Hattnålsskydd börjar säljas på Stockholms spårvägar för att skydda andra passagerare mot dessa "fruktansvärda spjut".+ 1915 - En tysk zeppelinare bombar Storbritannien och dödar för första gången fler än 20 personer.+ 1942 - Japan invaderar Burma.+ 1943 - Det svenska krigsfartyget HMS Älvsnabben sjösätts.+ 1946 - Föds - Dolly Parton+ 1960 - Ett SAS-plan – Orm Viking – störtar vid inflygningen till Ankara. 42 personer omkommer, varav 6 svenskar, i flygföretagets första haveri.+ 1980 - Föds Jenson Button, Brittisk Racerförare, Kör för tillfället i F1+ 1981 - Förenta staterna och Iran kommer överens om att 52 amerikaner som sitter som gisslan ska friges.+ 1987 - Bioteknikföretaget Fermenta avstängs från börsen sedan revisorerna funnit allvarliga fel i bokföringen.+ 1987 - Bioteknikföretaget Fermenta avstängs från börsen sedan revisorerna funnit allvarliga fel i bokföringen.+ 2003 - Anja Pärson vinner sin första världscupseger i storslalom. Idag har hon sammanlagt vunnit 34 Världscupsegrar med de ligger hon två i Sverige, Bara ingemar Stenmarck har vunnit flera. 86 vann han så hon har en bit kvar för att nå honom.Idag Fyller Lena PH 41 år, Grattis!!!Tata

Av Anders - 18 januari 2007 21:21

Idag var inte en utav mina lyckosammaste dagar! Var till skolan skrev ut lite papper glömde av att skriva ut ett...blaj får ta de imörö. Köpte "KUVÄR" men orkade inte posta brevet idag utan får ta de imörö!. I skolan träffa jag Martina, Vi tog oss en promenix till systemet, jag skulle inte ha något men sluta med att jag köpte mig en sjuttis likör! When in Rome lixom ;)På vägen hem gick Martina in i en blomster butik då såg jag att de var Tulpanens Dag idag. Trevligt tänkte jag och var ju tvungen att berätta de för mina vänner. Härifrån å fram blev min dag som mina dagar brukar vara. Rolig! Efter att ha skickat detta till en fick jag tillbaka ett svar som fick mig att skratta rätt gott. Tack var präcis vad jag behövde :)När vi var mellan tenoren å moongate såg vi Mani och Gammeln0llan på andra sidan, nu fick jag äntligen toka loss lite, å tjoa å tjimma på dem men Martina tyckte jag skrek i hennes öra, löjlig hon är!Ja de var min dag, hur var din dag du som läser detta! Fast ingen jävel orkar väl läsa de, jag orkar ju knappt de!Imörö åker jag till MH ska ta med mig min kamera å ta lite vinterfotografier. På lördag kommer jag tillbaka då ska jag ju på värsta fina tillställningen med Våfflor å Mackor. Nått i Proffesorns smak :DTata

Av Anders - 18 januari 2007 10:05

Torsdag idag å ingen kåren, känns som att jag börjar bli van vid detta nu :D. NÄÄÄÄÄÄÄ! usch va tråkigt de ska var kår idag ;).Idag vakna jag i tid å de var ja glad över. Men va händer när jag startar datorn först strular mina nätverksinställningar å när ja väl fixat de så börjar mina ljuddrivrutiner att strula. Men de är löst nu är man bäst så är man ;)Tror att Pappa Gud är emot mig eftersom jag varit lite kaxig den senaste tiden men är man "Guds Gåva Till Mänskligheten" så tycker jag man har rätt att vara det ;)Nu har jag lärt mig va den blonda tösen heter, Johanna var de visst, Tack Tess ;)Proffesorns Flashback+ 1318 - Hertigarna Erik och Valdemar skriver testamenten på Nyköpingshus.+ 1701 - Den brandenburgske kurfursten Fredrik III låter utropa sig till kung Fredrik I av Preussen.+ 1773 - Kungliga Svenska Operan invigs.+ 1896 - Röntgenapparaten visas upp för första gången i New York. För att få titta på den måste man betala en inträdesavgift på 25 cent.+ 1912 - Efter två månaders strapatser når Robert Falcon Scott, Sydpolen och upptäcker att norrmannen Roald Amundsen varit där en månad tidigare.+ 1919 - Fredskonferensen i Paris inleds (Versaillesfreden). Dags att förnedra tyskarna så att de startar ett andra världskrig, Trevligt Trevlig ;)+ 1928 - Tre britter i London, döms till tio års fängelse för spioneri för Sovjetunionens räkning.+ 1938 - Gösta Ekman d.ä jordfästs, 100 000 personer följer sorgetåget. Farfar till Gösta Ekman som bland annat spelat "Sickan" i Jönssonligan+ 1943 - Leningrads belägring upphör. den tyske befälhavaren von Paulus kapitulerar vid Stalingrad trots Hitlers order om fortsatt strid.+ 1943 - ÖB utfärdar en order till militära chefer i händelse av angrepp, där det heter att "varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt".+ 1945 - Svenskan Jane Horney, som hjälpt danska judar över till Sverige, försvinner under oklara omständigheter på en dansk fiskebåt i Öresund.+ 1964 - TV-serien "Vi på Saltkråkan", efter Astrid Lindgrens bok, börjar sändas.+ 1980 - Almöbron till Tjörn rasar efter att fartyget Star Clipper påseglat en av bropelarna. Åtta människor i sju bilar drunknar när de kör över kanten.+ 1981 - Björn Borg vinner tennisens Masters i New York.+ 1983 - Orkan i Öresund. Två personer dör när taket på slottskyrkan i Köpenhamn blåser av.+ 1991 - Kuwaitkriget: Irak avfyrar åtta scudmissiler mot Israel.+ 2001 - En elev skjuts ihjäl på toaletten på Bromma gymnasium.+ 2004 - Tre interner på Kumla fritas, men grips några dagar senare, se Kumlafritagningen.+ 2007 - Proffesorn Handlar kuvär å postar brev ;)

Av Anders - 17 januari 2007 18:46

Proffesorn var å handla vissa viktiga matvaror! När han går dit halkar han runt på isen som värsta isprinsessan. Dock klarar han sig från att ramla.I affären köper han allt han behöver tar ut 100 kr. När han går ut genom dörren träffar han på Tess å den där blonda som han aldrig lär sig namnet på. Ja ni vet den där Tess hänger med :)Hon frågar har du köpt kuvär. Då utbrister Proffesorn något som tyvärr måste censureras här men ordet är på tre bokstäver, börjar på F och slutar på N. Går in men kommer underfund med att de är för lång kö så han orkar inte handla kuvären idag. Utan han tänker att han tar å handlar det när han ska posta brevet imörö!På vägen hem är han lika duktig isprinsess som tidigare. Han är alldeles snart vid porten å tänker, Ha klarar de utan att ramla. Men de sänni skulle han icke ha tänkt för alldeles utanför porten drattar han på ändan. Likt en död svan ligger han på marken å tänker de var rätt skönt de här men inser snart att han bör gå upp i lägenheten om inte maten ska bli förstörd. Väl i lägenheten upptäcker han att Gräddfilsförpackningen gått sönder men gick att rädda de mesta. Och även en sak som han ska ta med sig på lördag. Men den är också funktionsduglig. Inne i lägenhet kommer han också på att han glömt handlat grädde! Snipp, snapp, snupp så var sagan slut!Skulle ni vilja höra fler historier så kan ni inom snar framtid beställa dessa på hans hemsida för otroligt låga 75 kr/st (frakt och expiditionsavgift tillkommer) ;)Tata

Ovido - Quiz & Flashcards