Direktlänk till inlägg 31 december 2007

Våld

Av Anders - 31 december 2007 10:16

Igår såg jag på Carin 21:30 (tror det var repris men helt säker är jag inte). Där var en person med om att han blivit utsatt för våld av sin fru. Å det kan inte höra till vanligheterna tänker de flesta. Kanske det inte är heller. Sen berätta han att det är fler män som råkar utför våldsbrott totalt sett än kvinnor. Å det är det här jag inte riktigt förstår. Om det nu är vanligare varför tas det inte upp som ett problem.


- Troligtvis för att det inte anmäls i samma procent å sen för att det är män. De ska ju kunna försvara sig.  

- Sen har vi ju det här att upprätthålla makten om man visar på problemet att det sker, då kommer ju män inte ha samma makt över kvinnor. Detta kan låta jävligt konstigt, men saker å ting kan te sig på konstiga vis för att behålla makten. Genom att kvinnor får uppmärksamhet att män slår dem. Visar det också att det är svagare! Sen kan jag tänka mig att våld i allmänhet ger längre straff än vad våld i hemmen mot kvinnor gör! Allt för att upprätthålla den skeva balansen mellan män å kvinnor!


Obs! Jag vill bara påpeka att jag inte tycker att de är svagare utan bara visa på hur samhället fungerar. Sen tycker jag det är självklart att de svinen som slår kvinnor ska åka dit. Problemet jag ser det som är att, man ska inte skilja på våld å våld! Vilket vi gör idag, å ja ni är med å tillför att vi lever i ett sånt samhälle där vi segmenterar våld i olika grupper å därmed blir de olika viktiga. 


Nej oavsett om man slår män, kvinnor, barn, muslimer, katoliker, rika, fattiga, kineser, afrikaner osv. Så ska det ses som våld! Bara det att vi har ett straff som heter grov kvinnoskränkning (eller nått sånt) säger ju sig själv hur fel det låter. Det ska bara hete MISSHANDEL!!! VAFAN! SLUTA NOJA OM VEM SOM RÅKAR UT FÖR DET! Vill vi leva i jämställt samhälle ska väl fan inte brotten klassas olika beroende om det är män eller kvinnor!!!


Nu vet jag att det sitter säkert en hel del kvinnor å blir sura för det här. Å det ska ni inte vara! Jag menar ju inte att det är rätt att slå. Men kampen mot våld ska inte kämpas i segment utan helhetsmässigt! Å då måste vi ändra attityd totalt sett också. Som förhoppningsvis kan smitta av sig på nästa generation så att vi då får en hälsosam attityd till allt.


Kram mina cyniska vänner ;) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 21 februari 2010 16:26

Såg på skidorna igår. Där Hellner tog guld och Olsson Brons. Vet inte om det finns nå mycket mer att säga än vilket jävla lopp :). Tyvärr är nog detta början på där taktik spelar nästan lika stor roll som allt annat. Vilket inte iof är så konstigt. M...

OS

Av Anders - 14 februari 2010 11:26

Tänkte ge mig på ett blogginlägg idag. Vet inte när det var senast. Orken för det finns inte. Tror väl min blogg kommer självdö så småningom. Kan berätta att nu finns senaste avsnittet utav Proffesorns Spritskola ute. Tror det var ett halvårsedan jag...

Av Anders - 28 januari 2010 20:01

Sen sist jag skrev har lite allt möjligt inträffat.   - Gjort sista föreställningen med årets pjäs. Där jag äääääägde ;) eller ja man kan ju vara optimist iaf   - Åkt på någon form av magsjuka efter jag ätit på mcdonalds...igen bör tilläggas....

Av Anders - 22 januari 2010 13:55

Nu har det hänt. IK Brages målvakt har börjat bloggat! Yaaay! Så alla ni som vill följa den gå in här   Har precis gjort mitt sista nattpasset för den 4 dagars perioden utav jobb. Nu är jag ledig i en vecka. Veckan där på gör jag bara två pass. I...

Av Anders - 19 januari 2010 15:42

Ska göra min 2:a natt denna vecka. Får se nu hur man mår imorgon. Att göra en natt är inga problem alls. Kan bli värre med 2, 3 och 4. Men klarar jag detta skulle jag bli tokglad. Eftersom jag behöver variation på jobbet och ska jobba natt hela våren...

Ovido - Quiz & Flashcards