Alla inlägg den 25 juli 2007

Av Anders - 25 juli 2007 10:38

Idag är det onsdag för två timmar sen kom jag hem från mitt jourpass rätt trevligt att få betalt för att sova i ett par timmar. Har haft turen på mina sånna turer att de inte hänt något så man fått sova hela natten :D


Nu äre bara en arbetsdagkvar innan jag får festa om jag vill å de är imörö. jag känner mig som ett barn på julafton som väntar på att få öppna paketen :)


Proffesorns Flashback 


+ 306 - Konstantin den store blir romersk kejsare.


+ 1700 - Karl XII landstiger med 2 300 man vid Humlebaek norr om Köpenhamn.


+ 1907 - Scoutrörelsen uppstår.


+ 1909 - Fransmannen Louis Blériot blir den förste som flyger över Engelska kanalen.


+ 1932  - Skriver Sovjetunionen under en ickeangreppspakt med Polen och Japan.


+ 1934 - Engelbert Dollfuss österrikisk premiärminister mördas av nazister.


+ 1938 - Berövades alla judiska läkare i Tyskland, sin legitimation.


+ 1946 - Släpps en atombomb över atollen Bikini.


+ 1950 - Walter Ulbricht utses till östtyska kommunistpartiets generalsekreterare.


+ 1956 - Det italienska passagerarfartyget M/S Andrea Doria går till botten utanför Massachusetts, USA efter en kollision i svår dimma med det svenska fartyget M/S Stockholm. 51 personer omkommer av de sammanlagt 1 600 som finns ombord på de båda fartygen.


+ 1957 - Avskaffas monarkin i Tunisien och landet blir republik.


+ 1966 - Meddelar nyhetsbyrån Nya Kina att Mao Tse Tung simmat 15 kilometer i floden Yang-tsekiang på 65 minuter.


+ 1982 - Skriver Yassir Arafat under en deklaration i Beirut som accepterar Israels rätt att existera.


+ 1984 - Ryskan Svetlana Savitskaya blir den första kvinnan som genomför en rymdpromenad.


+ 1990 - Dömer Falu Tingsrätt, Lars-Inge Svartenbrandt till sluten psykiatrisk vård, en dom som möter starkt motstånd från polisen vilken betraktar honom som Sveriges farligaste brottsling.


+ 1992 - Sommar-OS i Barcelona invigs.


+ 2000 - Ett Concordeplan kraschar utanför Paris.


+ 2007 - Proffesorn tar det lugnt idag 


Tata 

Ovido - Quiz & Flashcards