Direktlänk till inlägg 28 april 2009

2100 kr

Av Anders - 28 april 2009 15:16

Det är ungefär vad man kan tjäna in på att köra 10 km/h för fort. Ja ni hörde rätt! Eftersom vägverket har propaganda mot att åka för fort så kan jag propagera för det. Då jag tycker att deras propagande är lite löjlig. De säger att åker man 90 km/h på en 80-väg så tjänar man 48 sekunder per mil. Men man ökar chansen att dö med 70%. Det där med att öka chansen att dö om man råkar ut för en olycka kan jag väl köpa. Men ibland är varje sekund viktig när man sitter i bilen. Så för att bevisa det har jag räknat ut hur mycket man skulle tjäna in i pengar genom att köra för fort


Säg att man har 10 mil till och från jobbet. Då tjänar man in 8 minuter per dag att åka 10 km/h för fort. Säg då att man jobbar 5 dagar i veckan i 45 veckor. Så blir det 30 timmar på ett år vilket motsvara ca 4 arbetsdagar. Säg att man tjänar ca 1000 kronor per dag. Då blir det ca 2800 efterskatt på de fyra dagarna. Oki tänker ni men den ökade bensin förbrukningen. Jag har i princip ingen, eller iaf väldigt liten. Så vi säger 0.02 i ökad förbrukning. Det blir 1 liter i veckan extra. Så säger vi att bensinen kostar 15 kronor litern. Så får vi 675 kr på 45 veckor. Dra av detfrån 2800 kronor så får vi ca 2100.


Det vill säga att man kan tjäna 2100 kronor genom att åka 10 km för fort i ett år på 80 väg. Om man nu inte åker fast för det. Då har man förlorat de rätt fort. Men risken att åka dit för fortkörning är minimal!


Vill tillägga att jag inte är ute efter att få folk att köra fort. Bara att dissa vägverkets propaganda ;)


Mot framtiden och framåt :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 21 februari 2010 16:26

Såg på skidorna igår. Där Hellner tog guld och Olsson Brons. Vet inte om det finns nå mycket mer att säga än vilket jävla lopp :). Tyvärr är nog detta början på där taktik spelar nästan lika stor roll som allt annat. Vilket inte iof är så konstigt. M...

OS

Av Anders - 14 februari 2010 11:26

Tänkte ge mig på ett blogginlägg idag. Vet inte när det var senast. Orken för det finns inte. Tror väl min blogg kommer självdö så småningom. Kan berätta att nu finns senaste avsnittet utav Proffesorns Spritskola ute. Tror det var ett halvårsedan jag...

Av Anders - 28 januari 2010 20:01

Sen sist jag skrev har lite allt möjligt inträffat.   - Gjort sista föreställningen med årets pjäs. Där jag äääääägde ;) eller ja man kan ju vara optimist iaf   - Åkt på någon form av magsjuka efter jag ätit på mcdonalds...igen bör tilläggas....

Av Anders - 22 januari 2010 13:55

Nu har det hänt. IK Brages målvakt har börjat bloggat! Yaaay! Så alla ni som vill följa den gå in här   Har precis gjort mitt sista nattpasset för den 4 dagars perioden utav jobb. Nu är jag ledig i en vecka. Veckan där på gör jag bara två pass. I...

Av Anders - 19 januari 2010 15:42

Ska göra min 2:a natt denna vecka. Får se nu hur man mår imorgon. Att göra en natt är inga problem alls. Kan bli värre med 2, 3 och 4. Men klarar jag detta skulle jag bli tokglad. Eftersom jag behöver variation på jobbet och ska jobba natt hela våren...

Ovido - Quiz & Flashcards