Alla inlägg den 4 juni 2007

Av Anders - 4 juni 2007 08:13

Denna vecka har jag fullt upp utav att åka fram å tillbaka i detta vackra Dalarna eller nått sådant ja.


Ska besök herr eller i mitt fall fru tandläkare (imörö= som ska laga två tänder åt mig. På ättemiddan kanske jag skulle iväg å träffa en gammal polers, vet inte om jag hinner med det..Sen på onsdag blire flytt åt min lilla sockerkaka. Sen på ättemiddan och kvällen blire fotboll för hela slanten, först Brage på vallen sen Sverige mot Island på tv


Proffesorns Flashback


+ Idag är det Tongas nationaldag


+ 1745 - Slaget vid Hohenfriedeberg under österrikiska tronföljdskriget, där preussarna under Fredrik den store besegrar en österrikisk-sachsisk armé under ärkehertig Karl av Lothringen.


+ 1783 - Den första varmluftsballongen, en uppfinning av bröderna Joseph och Étienne Montgolfier, sänds upp.


+ 1805 - Den första Trooping the Colour-ceremonin äger rum i London.


+ 1859 - Slaget vid Magenta, där franska och sardinska trupper under ledning av Napoleon III besegrar en numerärt överlägsen österrikisk trupp.


+ 1913 - Emily Davison, brittisk suffragett, kastar sig framför kungens häst vid derbyt i Epsom; hon avlider några dagar senare av de skallskador hon ådragit sig.


+ 1916 - Den ryska Brusilovoffensiven på östfronten inleds, vilken medför stora ryska framgångar.


+ 1920 - Trianonfördraget sluts mellan ententen och Ungern.


+ 1937 - Premiär för de allra första kundvagnarna på en supermarket i Oklahoma, USA.


+ 1940 - Den brittiska expeditionskårens evakuering från Dunkerque avslutas.


+ 1942 - Slaget vid Midway inleds, vilket så småningom leder till att den japanska expansionen i Stilla havet hejdas.


+ 1944 - Rom befrias av de allierade.


+ 1989 - Massakern på Himmelska fridens torg i Kinas huvudstad Peking äger rum.


+ 2007 - Proffesorn drar till MH


Idag fyller Peter Jöback 36 år. GRATTIS 


Tata

Ovido - Quiz & Flashcards